آیا بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کند؟

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کنه؟

۲۸

۱

۱۳ ۳۴۲۶

سرفصلای آموزش بازاریابی محتوا واسه افراد تازه کار

روش هدف دار محتوا چیه؟

تاثیر تولید محتوا بر قیف بازاریابی

تشکیل تیم تولید محتوا و سازماندهی اون

ایده پردازی در بازاریابی محتوا

تولید محتوای با کیفیت

روشای گسترش و پخش محتوا

بررسی و تحلیل کارکرد محتوا و گزارش گیری از اون

تکرار، نگهداری و رشد محتوا

 

مطمئناً اگه نام بازاریابی محتوا رو شنیده و اطلاعات مختصری دربارۀ اون داشته باشین، این سوال براتون پیش اومده که “ بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کنه؟” قبل اینکه وارد جزئیات جواب به این سوال شیم، نکتۀ مهمی هست که باید دربارۀ اون صحبت کنیم.

بازاریابی محتوا چیه؟

تازگیاً عبارت “محتوا پادشاه س” در بین بازاریابان اینترنتی سر و صدای بسیاری به پا کرده. درسته که بحثای بسیاری دور و بر صحت و سقم این جمله هست، اما نکته این جاست که تولید محتوا با دیگه بخشای بازاریابی (مانند شبکه های اجتماعی و سئو) کمی فرق داره. در واقع میشه گفت، بخشای جور واجور بازاریابی به دلیل وجود محتواست که بوجود اومده ان.

این موضوع رو باور ندارین؟ پیشنهاد می کنیم کمی در این باره فکر کنین.

مثلا، بدون وجود محتوا، کارشناسان سئو چیزی واسه بهینه سازی کردن ندارن. کارشناسان سئو واسه مطالب سایت خود توضیحات متا تعریف می کنن تا رباتای گوگل و فیسبوک سریع تر و راحت تر محتوای پیچیده شون رو تشخیص داده و ایندکس کنن. تک تکِ لینکایی که بازاریابان به دشت می کنن به بخشی از محتوای یه سایت اشاره داره و تموم کلمات کلیدی که کاربران در موتورهای جستجوگر وارد می کنن تلاشی واسه به دست آوردن محتوایی ربط داره.

همۀ ایمیلا، همۀ توئیتا، همۀ صفحات فرود و همۀ توضیحات یه محصول، همه نمونه های جور واجور محتوا هستن. همۀ این موارد با همدیگه وجه اشتراکی دارن که “یان لاری” تونسته به بهترین شکل ممکن، این وجه شباهت رو توصیف کنه:

به مقالات طولانی، نوشته های وبلاگ یا اینفوگرافیکایی که واسه به دست آوردن رتبه های بالاتر گوگل جفت و جور می شن، محتوا نمی گن. محتوا هر چیزیه که بتونه پیامی رو به مخاطبان منتقل کنه. هرچیزی!

– یان لاری، مدیر عامل شرکت Portent

محتوا، قلب تپندۀ فعالیتیه که ما بازاریابان انجام می دیم. ما با مشتریان، مخاطبان و کاربران خود صحبت می کنیم و هر مطلبی که با اونا به اشتراک می ذاریم – فارغ از هرگونه فُرم و شکل – محتوای ما حساب می شه.

، حال این سوال پیش میاد که بازاریابی محتوا چیه؟ جواب بسیار ساده س!. به به کار گیری محتوا (با جدا از از فُرم و شکل) واسه تحقق اهداف بازاریابی یه شرکت، بازاریابی محتوا می گن.

این اهدافِ بازاریابی می تونه شامل به دست آوردن مشتریان احتمالی، حفظ و نگهداری مشتریان فعلی، مشهورسازی برند تجاری/ محصول یا هر چیز دیگری باشه. در این راهنمای آموزشی تلاش می کنیم همه اهداف بازاریابی محتوای رو براتون توضیح بدیم.

بازاریابی محتوا چیجوری می تونه واسه تجارت من به درد بخور باشه؟

هنوزم شرکتا یا سازمانایی وجود دارن که منابع خود رو به بازاریابی محتوا اختصاص نداده ان. یکی از دلایل این اتفاق نبود درک درستشان از امتیازات بازاریابی محتواست. از راه بازاریابی محتوا شما می تونین کاری کنین تا برند تجاری تون بین مردم مشهور شه و این چیزی حیرت انگیزه، اما بدیش اینه یافته های اون به طور کاملً نامشهود و ناملموسه چون هیچکی، در هیچ مجموعه ای موفقیت خود رو مدیون بازاریابی محتوا نمی دونه!

همین نبود درکِ اهمیت بازاریابی محتوا به وسیله مشتریان، در فهم بهتر امتیازات بازاریابی محتوا به شما کمک می کنه. پس بذارین در اول از امتیازات نامشهود بازاریابی محتوا صحبت کنیم (فایده هایی که خیلی راحت دیده نمی شن اما بازم مهم هستن و ما بازاریابان اینترنتی از وجودشون آگاهیم):

ایده

یافته های ناملموس بازاریابی محتوا

مشهور سازی برند تجاری

فرض کنین اینجور صحبت ای بین دو نفر از مشتریان شما رد و تبدیل میشه:

داشتن احترام و تشویق در صنعت

“اوایل دربارۀ چیزایی که درباره «ترفندهای خلاقیت در تولید» شنیده بودم، شک داشتم. اما با مطالعۀ مقاله ای در سایت Harvard Business Review متوجه موثر بودن این روشای تولیدی شدم. در اون لحظه با خود گفتم بد نیس این ترفندها رو امتحان کنم!”

خلاقیت

کسب احترام و اعتبار بین مخاطبان چیزی زمان بَره چون در اول باید اعتماد مشتریان جلب شه. وقتی که تونستید علم و (مهم تر از اون) صداقت خود رو به مشتری هاتون ثابت کنین، اونا شما رو به عنوان راهنمای خود قبول می کنن، فردی که در موقعیتای بحرانی به درستی هدایت شون می کنه.

معمولاً وب سایتایی که به کیفیت محتوای خود اهمیت نمی دن (به این وب سایتا کارخانه تولید محتوا می گن)، مطالب نادرست بسیاری رو در سایت خود منتشر می کنن. همین امر باعث می شه خوانندگان به صحت و سقم “همۀ” مطالب موجود در اینترنت مشکوک شن.

با شکلای جور واجور کلمات کلیدی سئو آشنایی دارین؟

اینجا جاییه که شما باید دست به کار شید. صحت و درستی مطالبِ سایت شما نشونه ای از اعتبار اجناس و سرویساتون میشه. وقتی که درستی و صداقت محتوای شما به کاربران ثابت شه، مطمئن باشین که خدمات شما رو به دیگر وب سایتا بهتر می دونن.

تبدیل غیر مستقیم کاربر به مشتری

“چه مطلب جالبی! من تا حالا اسم این شرکت رو نشنیده بودم. نرم افزار طراحی می کنن؟ دوست دارم بدونم نرم افزارشون چجوری کار می کنه!”

اگه محتوای سایت شما مشتریان بالقوه رو هدف بگیره باعث می شه فاصله این افراد با سایت شما کم بشه، یعنی می تونین امیدوار باشین در آینده ای نزدیک، این افراد محصولاتتون رو خریداری می کنن. فرقی نمی کنه که در محتواتون محصولاتتون رو معرفی می کنین یا خیر، در هر صورت این موضوع اتفاق می افته.

هماهنگی تیمی

-” می تونی مقاله آخر منو تو شبکه های اجتماعی جور واجور تبلیغ کنی؟”

-“بله. فکر می کنم این اولین باره که با هم روی یه پروژه همکاری می کنیم”.

بازاریابی محتوا بنیانیه که همه کمپینای تبلیغاتی براساس اون شکل می گیرن. تولید محتوا واسه شما، بازاریابانی صمیمی به ارمغان می آورد و فرصتی واسه همکاری با ایشون در اختیارتون قرار میده.

در روند تولید محتوا شما با گرافیستا و طراحان واسه تولید تصاویر همکاری می کنین. واسه اطمینان از نحوۀ انتشار مطالب با کارشناسان سئو همکاری دارین، با تیمای بازاریابی و روابط عمومی جهت تبلیغات و به اشتراک گذاری مطالب مشارکت می کنین و اینا تازه شروع کاره.

یافته های عینی بازاریابی محتوا

حالا که یافته های نامشهود بازاریابی محتوا رو نام بردیم، باید بگیم بازاریابی محتوا امتیازات دیگری هم داره که نتایجشان قابل لمس تره و خیلی راحت قابل اندازه گیری هستن (بعضی از یافته های عینی بازاریابی محتوا در زیر بیان شدن):

ترافیک سایت

افزایش ترافیک سایت نه فقط یکی از قابل لمس ترین امتیازات بازاریابی محتوا هستش، بلکه یکی از مهم ترین ویژگیای اونم هستش. تولید محتوای غنی و مهم مخاطبان بسیاری رو به سایت شما جذب می کنه چون سایت شما مکانیه که می تونن درباره شرکت شما، اجناس و خدماتتون اطلاعات به دست بیارن.

بهتر شدن وضعیت سئو

تاثیر خوبی که تولید محتوا روی سئو داره، بیشتر از اون هستش که بتونیم اونا رو در این مقاله بر شماریم. به طور خلاصه میشه گفت، محتوای با کیفیت لینکای طبیعی معتبری به دست می آورد که این لینکا سکوی پرشی واسه کسب رتبه های بالاتر در گوگل هستن. هم اینکه، گوگل این توانایی رو داره تا محتوای مطالب شما رو جستجو کنه تا بتونه درک بهتری از زمینه فعالیت سایت شما داشته باشه.

این کار دلیل می شه گوگل سایت شما رو در کلمات کلیدی مشابه یا هم معنی هم در رتبه های بالاتر بذاره. این فهرست اثرات می تونه ادامه داشته باشه، اما همۀ این موارد می تونن تو یه جمله خلاصه شن: اگه محتوا وجود نداشته باشه، چی باید واسه موتورهای جستجوگر بهینه سازی شه؟

تبدیل مستقیم کاربر به مشتری

هیچی دیگه ای نمی تونه مانند نوشتن توضیحات کامل واسه معرفی یه محصول، تعداد مشتریان شما رو زیاد کنه. این توضیحات باید به شکلی نوشته شن که مشتریان راضی شن پیشنهاد خاصی به اونا شده و شما چیزی در اختیار دارین که می تونه سطح زندگی اونا رو بهتر کنه.

می خواید با تولید محتوا به یه برند مطرح تبدیل شید؟

ما از برنامه ریزی و مدیریت کمپین بازاریابی محتوا تا تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی همراه شما هستیم.

برنامه ریزی

واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

مدیریت و تولید محتوا

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

مطلبی کوتاه دربارۀ بازاریابی چرخ لنگر

به چه دلیل چرخ لنگر؟ چون واسه راه انداری یه چرخ لنگر در اول شما باید زمان و انرژی زیادی رو استفاده کنین. با گذشت زمان، تکانۀ خود چرخ، انرژی لازم واسه چرخش رو تولید می کنه و در مدت زمان طولانی شما می تونین با صرف انرژی و زمانِ کمی همون نتیجۀ ابتدایی رو دریافت کنین.

لینکدین چیه و چه مزیتی واسه کار و کاسبی تون داره؟

وقتی که شروع به تولید محتوا می کنین، توقع نداشته باشین که فردای انتشار مطالبتان بهترین یافته ها رو بدست بیارین. به این فکر کنین که مطالب شما نیازای چه آدمایی رو بر طرف میسازن و این کار چه سودی واسه شما داره. هیچ وقت فکر نکنین که تولید محتوا چیزی الکی و وقت گیره چون هیچ وقت به نتیجه نمی رسه.

در زیر گرافی رو مشاهده می کنین که بیان کننده حقیقتی محضه. نکته ای که مدیر عامل نوین هر چند وقت یه بار اونو به ما گوشزد می کنه:

درست پس از این دورۀ سخته که آمار بازدید از سایت زیاد می شه. پس پیشنهاد می کنیم مانند دیگه بازاریابان محتوا با عجله عمل نکنین. صبر کنین و به تولید محتوا ادامه بدین. شک نداشته باشینً عواقب خوبی میگیرین.

در صورت نداشتن بودجۀ هنگفت و تیم بزرگ تولید محتوا، بازم میتونم در بازاریابی محتوا موفق شوم؟

بله، چون که نه!

اگه واسه تولید محتوای منظم پول و پله و سرمایه (حتی غیر مالی) بزرگی در اختیار ندارین، تلاش کنین روی تولید محتوای “همیشه سبز” تمرکز کنین. تولید این نوع محتوا نیازمند صرف زمان زیادی نیس، به اصلاح و به روزرسانی احتیاج نداره و می تونه به عنوان منبع موثقی در اینترنت شناخته شه.

مثلا در وبلاگ MOZ، مطلبی با عنوان ” تاریخچۀ تغییرات الگوریتم گوگل” هست که آمار بازدید بسیار خوبی داره. قضیه از اونجا شروع شد که دکتر پیتر مایرز واسه نیازای کاری خود مجبور بود تغییرات و بروزرسانیای جور واجور گوگل رو دنبال کنه. با ثبت این تغییرات، کم کم مطلب ایشون به منبعی تبدیل شد که افراد جور واجور رو به خود جذب می کرد.

این مطلب در سال ۲۰۱۱ نوشته شده و تنها موقع تغییر در الگوریتم گوگل، بروزرسانی می شه، اما تا حالا بیشتر از ۷/۱ میلیون بازدید داشته. آمار خیره کننده ایه، نه؟!

نداشتن بودجۀ هنگفت نکات مثبتی هم داره. مثلاً شما نمی تونین خود رو در همۀ پروژه های مربوط به تولید محتوا درگیر کنین، پس مجبور میشین که در انتخاب اهداف و پروژه های خود دقت کنین. نتیجۀ این نوع تولید محتوا، کارنامه ای نورانی و الهام بخش میشه. مطمئن باشین که همیشه کیفیت بر کمیّت اولویّت داره.

چیجوری میتونم مشتری یا رئیس خود رو راضی کنم که بازاریابی محتوا ارزشمنده؟

درسته که محتوا پادشاهی می کنه، اما خیلی از تولیدکنندگان محتوا و نویسندگانِ مقالات نمی تونن ارزش واقعی بازاریابی محتوا رو به تصویر بکشن. یکی از دلایل این مشکل تصور بیشتر مردم از نوع محتوای موجود در بازاریابیه (پُستای وبلاگ، پُستای راهنما، مطالب آموزشی و …) که چند مرحله قبل از تبدیل کاربران به مشتریان قرار داره. این مرحله شناخت اسمشه.

چون یافته های بازاریابی محتوا خیلی مشخص نیس و در کوتاه مدت اثرات چندانی نداره، راضی کردن مشتری/رئیس واسه تامین منابع بازاریابی محتوا چیزی سخته. رعایت نکات زیر می تونه این روند رو براتون آسون کنه:

آموزش

اگه تصمیم گیرندۀ شرکت شما نمی دونه بازاریابی محتوا چیه یا ارزش و تاثیر اون بر تجارت رو درک نمی کنه، ثابت کردنِ با ارزشی بازاریابی محتوا بهش خیلی سخت تره. پیشنهاد می کنیم بازاریابی محتوا رو به اونا آموزش بدین و دربارۀ امتیازات اون با ایشون صحبت کنین. مزایی مثل:

  • به دست آوردن مخاطب در دراز مدت
  • خلق یه تجربۀ استوار و محکم
  • تبدیل نام تجاری به یه برند معتبر

وقتی که دربارۀ یافته های بازاریابی محتوا صحبت می کنین، حتماً با مشتریان یا رئیستان رو راست صحبت کنین تا انتظارات درستی از این نوع بازاریابی داشته باشن. امتیازات و منافع تولید محتوا رو براشون بر شمارید. برند سازی؟ بله. محبوبیت در شبکه های اجتماعی؟ حتماً. افزایش تعداد کاربران؟ بله. اما از اونجایی که بازاریابی محتوا در مرحله هوشیاریِ قیف بازاریابی قرار داره، نباید توقع داشت که مخاطبان با خوندن یه مطلب مبادرت به خریدِ تموم اجناس کنن.

مهم ترین مشکلی که شما با مشتری یا رئیس خود دارین اینه که اونا تصور می کنن صنعتی که در اون مشغول به فعالیت هستن واسه بازاریابی محتوا جذاب نیس و نمیشه مطالب مفیدی دربارۀ این صنعت منتشر کرد. این موضوع حقیقت نداره. هر مطلبی می تونه جذاب و سرگرم کننده باشه (درصورتی که چیدمان درستی داشته باشه و به مخاطبان واقعی نشون داده شه). چالشی که اینجا با اون روبرو هستین اینه که به رئیس یا مشتری خود حالی کنین بازاریابی محتوا می تونه چقدر واسه این صنایعِ خسته کننده، جذاب باشه.

مشکلی

وسیله ها و اصطلاحات هک رشد

نمایش سود حاصل از سرمایه

قرار داشتن در بالای قیف بازاریابی (مرحلۀ هوشیاری) به این معنی نیس که نمایشِ ارزش محتوا چیزی به طور کاملً غیر ممکنه، بلکه به این معنیه که شما باید مدلای پیچیده و جور واجور بسیاری رو بسازین تا بتونین تاثیر بزرگ محتوا بر تبدیل کاربران به مشتریان رو نمایش بدین. این مدلا می تونن تقریباً ارزش محتوای شما رو نشون بدن، اما هرچه باشه، آمار و ارقام شما تقریبیه. پس پس به رئیس خودتون بگید اگه بتونه هزینۀ ایجاد یه مطلبِ وبلاگ رو تامین کنه، تقریباً چند برابر سود می کنه.

واسه اینکه مطمئن شید محتواتون اعتباری که باید داشته باشه رو دشت می کنه، از تکنیکای ردیابی چند کاناله استفاده کنین. واسه این کار باید پلت فرم تحلیل و بررسی خود رو راه اندازی کنین تا بتونین تشخیص بدین کاربراتون با طی چه راهی به مشتریان شما تبدیل شدن. مثلا سایت Moz، با انجام تحقیقی فهمید واسه اینکه یه کاربر به یه مشتری تبدیل شه باید ۷ یا ۸ مرحله رو طی کنه.

پس اگه یه مشتری از راه شبکه های اجتماعی با سایت شما آشنا شه، یه امتیاز مثبت واسه شبکه های اجتماعی در نظر گرفته می شه یا اگه مشتریان یکی از مطالب وبلاگ شما رو بخونن، وبلاگ بخشی از ارزش این خرید رو سهیم می شه و این راه همینطوری ادامه پیدا می کنه.

واسه ساخت نمودار و مدل می تونین از مدلای پیش فرض موجود در گوگل بررسی کمک بگیرین. گوگل بررسی به شما نشون میده که در چه زمینۀ بازاریابی محتوا باید بیشتر تمرکز کنین (آموزش ایجاد حساب در گوگل بررسی)، اما مدلسازی دستی و شخصی سازی شده به شما اجازه میده تا براساس موقعیت بی همتا خود، بازاریابی محتواتون رو ادامه بدین.

در مطالب بعدی جزئیات بیشتری رو در این باره در اختیارتون قرار می دیم؛ اما واسه الان کافیه بدونین که واسه راضی کردن رئیس/ مشتری خود واسه مبادرت به بازاریابی محتوا باید اعداد و ارقام دقیقی رو بهش نشون بدین.

بزرگ نشون دادن رقبا

“همه دارن بازاریابی محتوا می کنن!”

شاید این منطقی ترین جملۀ جهان نباشه، اما بهتره بدونین که اشاره به رقبا و سهم درآمدشون از بازاریابی محتوا می تونه در راضی کردن فردی که ارزشی واسه بازاریابی محتوا قائل نیس، کمک کنه. پس بهتره واسه سوالی که عوضش بزرگ نمایی رقبا از شما می پرسن آماده باشین:

“دقیقاً دارن چی کار می کنن؟”

که ما میدونیم موقع مواجه شدن با این سوال باید توضیحاتی طولانی به مشتری یا رئیس خود ارائه کنیم.

، به سوال اصلی مقاله برگردیم … بازاریابی محتوا به تجارت من کمک می کنه؟

بله. مطمئنا جواب مثبته. نکته ای که نمی دونین اینه که الان شما دارین طوری این کار رو انجام می دید. با تلاش بیشتر در بازاریابی محتوا و داشتن منابع بهتر به اهداف تجاری خود می رسین؟ مطمئناً. چیجوری؟ پیشنهاد می کنم فصلای بعدی همین مقاله رو بخونین.

منبع: Moz.com

موضوع مرتبطبازاریابی محتوا