تحلیل بازار در طرح کسب ‌وکار

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • business plan
  • بازار هدف
  • بازاریابی هدف دار
  • طرح کار و کاسبی

سرفصلای مقاله

 

  • چه مواردی رو در تحلیل بازار دید کنیم؟

    • توصیف و چشم اندازی از صنعت
    • اطلاعات مربوط به بازار هدف شما
    • اطلاعات زیر رو در مورد بازار هدف خود بدست بیارین 
    • تفکیک ویژگیای بازار هدف
    • اندازه اولیه بازار هدف
    • چه سهمی از بازار رو می تونین به دست بیارین؟ 
    • اهداف قیمت گذاری و حاشیه سود ناخالص
    • قیمت

  • تحلیل رقابتی
  • محدودیتای قانونی در تحلیل بازار

 

امتیاز این پست

تحلیل بازار درطرح کسب وکار ( Business plan ) باید اطلاعات بازار و صنعت، هم اینکه کلیه یافته های و یافته های تحقیق رو نشون بده. بخش تحلیل بازار معمولا بعد از بخش «توصیف شرکت» در طرح کسب وکار ارائه می شه.

چه مواردی رو در تحلیل بازار دید کنیم؟

توصیف و چشم اندازی از صنعت

در تحلیل بازار اول باید در مورد صنعتی که در اون فعالیت دارین، توضیح بدین. بیان مواردی مانند اندازه الان صنعت، اندازه رشد وقتی و هم اینکه روندهای صنعت و… ( مثلا: چرخه عمر شرکت در چه مرحله ایه؟ اندازه رشد پیش بینی شده چقدره؟ ) بعد گروه های اصلی مشتریان  رو در صنعت خود مشخص کنین.

اطلاعات مربوط به بازار هدف شما

بازار هدف خود رو به طور دقیق مشخص کنین تا خیلی راحت قابل کنترل باشه. اشتباه بیشتر کسب وکارها اینه که تلاش می کنن بازارهای هدف زیادی رو هم زمان جذب کنن.

اطلاعات زیر رو در مورد بازار هدف خود بدست بیارین 

تفکیک ویژگیای بازار هدف

نیازای اصلی مشتریان بالقوه شما چیه؟ این نیازها برآورده شده؟ اطلاعات جمعیت شناختی بازار هدف شما چیه و در کجا زندگی می کنن؟ روندهای خرید دوره ای یا فصلی موجود در بازار، بر کسب وکار شما مؤثره؟

 
 

اندازه اولیه بازار هدف

علاوه بر اندازه بازار هدف شما، چه اطلاعاتی دیگری در مورد خریدهای هرساله در صنعت خود می تونین بدست بیارین؟ اندازه رشد پیش بینی شده بازار واسه گروه هدف شما چقدره؟

چه سهمی از بازار رو می تونین به دست بیارین؟ 

درصد سهم بازار و تعداد مشتریائی که تو یه منطقه جغرافیایی مشخص می تونین به دست بیارین، چقدره؟ یافته های بدست اومده از این اطلاعات رو در طرح کسب وکار خود منظور کنین.

اهداف قیمت گذاری و حاشیه سود ناخالص

ساختار قیمت گذاری، سطوح حاشیه سود ناخالص و تخفیفات مورد استفاده در کسب وکار خود رو توضیح بدین.
بعد از جمع آوری اطلاعات مربوط به بررسیای بازار و تحقیقات تکمیل شده، تنها روی یافته های اون تمرکز کرده و هرگونه جزئیات دیگه رو در ضمیمه «طرح کسب وکار» خود بیارین.

تحلیل رقابتی

واسه تحلیل رقابتی در روند تحلیل بازار، شما باید رقبای کسب وکار خود رو با به کار گیری خط محصول یا خدمت و بخش بازار خود شناسایی کنین و ویژگیای رقابتی زیر رو بررسی و آزمایش کنین.

  • سهم بازار رقبا
  • نقاط ضعف و قوت رقبا
  • اهمیت بازار هدف کسب وکار شما واسه رقبا چقدره؟
  • چه مشکلاتی واسه ورود شما به بازار هست؟
  • مشکلات

  • فرصتای مطلوب شما واسه ورود به بازار چیه؟
  • رقبای فرعی یا غیرمستقیمی وجود دارن که موفقیت شما رو تحت اثر بذارن؟
  • چه مشکلاتی واسه بازاریابی اینترنتی کسب وکار شما هست؟ ( مثلا تغییرات فناوری، هزینه بالای سرمایه گذاری و کمبود پرسنل ماهر )
  • سرمایه گذاری

    محدودیتای قانونی در تحلیل بازار

    چگونگی برخورد شما با چیزای مهم قانونی دولتی و خصوصی که کسب وکار شما رو تحت اثر قرار میده، چیجوریه؟ این قانونمندی واسه کسب وکار شما چه هزینه هایی به دنبال داره؟
    واسه جفت و جور یه طرح کسب وکار ( business plan ) کامل باید همه موارد فوق رو در بخش تحلیل بازار منظور کنین.

    واسه نوشتن بیزنس پلن حرفه ای کار و کاسبی تون کلیک کنین

    دانلود طرح کار و کاسبی

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.