عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه ارتباط رتبه ‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با اندازه افشای اختیاری اطلاعات

قسمتی از متن پایان نامه :

2-6-2- رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب

رتبه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، براساس وضعیت اطلاع‌رسانی آن‌ها از نظر قابلیت اتکا و به ‌موقع بودن ارسال اطلاعات محاسبه می گردد.

معیار به‌موقع بودن بر اساس زمان ارسال اطلاعات توسط شرکت (پیش‌بینی‌های درآمد هر سهم، صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی‌نشده، صورت وضعیت پرتفوی، اظهارنظرهای حسابرس نسبت به پیش‌بینی درآمد هر سهم اولیه و شش‌ماهه و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای شش ماهه، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و شده پایان دوره مالی و برنامه ‌زمانبندی پرداخت سود سهامداران) در مقاطع تعیین‌شده در دستورالعمل افشای اطلاعات و با لحاظ کردن اندازه تاخیر در ارسال اطلاعات، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

علاوه بر موارد فوق، اندازه نوسانات و تغییرات در پیش‌بینی‌های ارسالی و هم‌چنین تفاوت‌های میان مبالغ پیش‌بینی شده و عملکرد واقعی حسابرسی شده معیار قابلیت اتکا در این محاسبات ذکر گردیده می باشد.

از آن‌جا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری براساس دستورالعمل‌های جدید، ملزم به ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم نیستند، لذا امتیاز مربوط به این شرکت‌ها به گونه جداگانه مورد محاسبه قرار می گیرد و اطلاعات مقایسه‌ای مربوط به این شرکت‌ها تنها نسبت به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ ارائه می گردد.

3-6-2- رتبه‌بندی شرکت‌ها توسط سازمان مدیریت صنعتی

در ﻛﺸﻮر ﻣﺎ اﻓﺰون ﺑﺮ رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی ﺑﻮرس، رﺗﺒﻪﺑﻨﺪی 100 ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮﺗﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲآﻳﺪ. ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺻﻨﻌﺘﻲ، هر ساله ﻓﻬﺮﺳﺖ 100 ﺷﺮﻛﺖ ﺑﺮﺗﺮ را ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان IMI – 100 ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ. بدین مقصود در گام اول، فهرستی که به مقایسه شرکت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی از بعد کلان و ملی می‌پردازد و هدف آن ارایه تصویری از چگونگی آرایش بنگاه‌های اقتصادی در فضای کسب و کار ایران می باشد، فهرستی عمومی می باشد. در واقع در این فهرست تمامی فعالیت‌های اقتصادی اعم از خدماتی، صنعتی و … که در مفهوم عام خود می‌توانند رقیب یکدیگر در تخصیص منابع جامعه باشند، در کنار یکدیگر حضور خواهند داشت. در گام دوم، برای گزینش صد شرکت برتر ایران معیار فروش مبنای انتخاب قرار می گیرد. رقم فروش در مورد کلیه شرکت‌ها رقم فروش خالص و در مورد بانک‌ها و موسسات مالی جمع درآمد مشاع و غیرمشاع می باشد . در گام بعد این شرکت‌های منتخب از زوایای مختلف با شاخص‌های متعددی که در ادامه تصریح می گردد، مورد مقایسه قرار می‌گیرند.
با در نظر داشتن عمومیت فهرست IMI-100 و وجود انواع شرکت های تولیدی و خدماتی شرکت کننده در این طرح، جهت همگن کردن رقم فروش این شرکت‌ها، در مورد اکثر شرکت‌های تولیدی و خدماتی رقم فروش خالص آن‌ها مقصود می‎گردد، در مورد بانکها از مجموع درآمدهای مشاع و غیرمشاع آن‌ها بهره گیری می‎گردد و مجموع درآمدهای بیمه‎ای و درآمد حاصل از سرمایه‎گذاری‎ها نیز در مورد شرکت‌های بیمه‎ای لحاظ می‎گردد.
پس از گزینش و رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس شاخص‌ “حجم فروش”، این شرکت‌ها براساس شاخص‌های دیگری مقایسه و رتبه‌بندی می شوند.

در تحلیل آمار و نتایج رتبه‎بندی ارایه‌شده از شرکت‌ها لازم می باشد به مواردی که ممکن می باشد به دلیل شرایط خاص اقتصاد ایران، به عنوان اقتصادی در حال توسعه، ایجاد گردد توجه کافی صورت گیرد.

  • در اقتصاد ایران، مانند بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه، قیمت‌ها منعکس‌کننده تمامی واقعیات اقتصادی نیستند. وجود یارانه‌های مختلف، دخالت‌های دولت در کنترل قیمت‎ها و مواردی از این قبیل، موجب انحراف قیمت‎ها می‎گردد و لذا قیمت‎ها قادر نیستند وضعیت واقعی رشد یک شرکت را نشان دهند. مثلاً رشد فروش یک شرکت در یک اقتصاد سالم نشان دهنده افزایش قیمت محصول فروش رفته و مقدار عددی محصولات فروخته شده می باشد. از آن‌جا که افزایش قیمت اساساً ناشی از افزایش کیفیت محصولات تولیدی می باشد، در این صورت افزایش فروش، نشان‌دهنده رشد واقعی و سالم این شرکت‎ها می باشد. در حالی‌که در اقتصاد ایران بخشی از تغییر قیمت‌ها یا ناشی از وجود بازارهای انحصاری و یا ناشی از دخالت‌های دولت در تعیین قیمت محصولات شرکت‎های تولیدی می باشد. پس، بایستی در مقایسه فروش شرکت‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها از نظر فروش این مقوله را در نظر داشت.

    شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

    مشکل انحرافات قیمتی نه تنها مشکل فهرست IMI-100 می باشد، بلکه در هر نوع آمار اقتصادی خود را نشان می‌دهد. حساب‌های ملی، سبد مصرف خانوار، بودجه دولت، و آمارهای مشابه همه انحرافات قیمتی را در خود دارند و لذا به تمامی واقعیت‌های اقتصادی را منعکس نمی‌کنند. طبیعی می باشد که با کاهش دخالت‌های دولت و آزاد شدن تجارت، قیمت‌ها به سمت شفافیت و سلامت بیشتری حرکت خواهند نمود.

  • به دلیل سابقه تورمی کشور در سال‌های گذشته، مقایسه جمع کل دارایی‌های ثابت شرکت‌ها و محاسبات مربوط به آن بایستی با احتیاط لازم صورت گیرد. از آنجا که شرکت‎ها بر اساس قیمت‌های تاریخی دارایی‌های ثابت خود را در دفاتر ثبت کرده‌اند و تاریخ سرمایه‌گذاری شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت می باشد، در این صورت دارایی‌ها و نسبت سود و فروش به دارایی‌ها تمامی واقعیت را منعکس نمی کند. با در نظر داشتن این مطلب ضروری می باشد که در بهره گیری از شاخص‌های مرتبط با اندازه دارایی‎های شرکت در مطالعه‌ها و تحقیقات اقتصادی، به این مسئله توجه گردد.

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 پرسش‌های پژوهش:

پژوهش حاضر در پی یافتن پاسخی به این سوالات می باشد که:

سوال 1- آیا هرچه رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی بالاتر باشد، اندازه افشای اختیاری آن، بیشتر می باشد؟

سوال 2- آیا بین تغییر رتبه شرکت بر‌اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با تغییر اندازه افشای اختیاری، ارتباط هست؟

پایان نامه مطالعه ارتباط رتبه ‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با اندازه افشای اختیاری اطلاعات

پایان نامه مطالعه ارتباط رتبه ‌بندی شرکت‌ها بر اساس شاخص‌های مالی و غیر‌مالی با اندازه افشای اختیاری اطلاعات

پایان نامه - تز - رشته حسابداری