21 خاصیتی که از عدس باید بدانیم

: ۲۱ خاصیتی که از عدس باید بدونیم

عدس واسه تنظیم قند خون مؤثر هستن

۱- عدس از نظر طب قدیم ایران معتدل و خشکه و مانند دیگه گیاهان پوست و دانه اون دارای اثرات مخالف یکدیگره. یعنی پوست عدس گرم و خود عدس قابضه. بعبارت دیگه پوست اون ملین و مغز اون ضد اسهال هستش.

۲- عدس یه غذای کامله و انرژی لازم رو واسه کارای بدنی واسه آدم تامین می کنه.

۳- عدس منبع غنی پروتئین گیاهی است؛ طوری که مقدار پروتئین موجود در ۱۵گرم عدس، بسیار بیشتر از ۱۵ گرم گوشت گاو است.

۴- عدس شامل اسیدهای آمینه جور واجور، ویتامینای جورواجور از جمله ویتامین B و مواد معدنی ای مثل آهن، کلسیم و فسفره.

۵- عدس منبع بسیار خوبی از فیبرهای کم کننده کلسترول ان که نه فقط کمک به کاهش کلسترول می کنن بلکه خاصیت تنظیم قندخون هم دارن چون فیبر بالای اونا از افزایش قندخون بعد از خوردن یه وعده غذایی جلوگیری می کنن.

۶- عسها هم اینکه شامل ۶ ماده معدنی مهم، ۲ ویتامین B و هم اینکه پروتئین بدون، چربی هستن.

۷ـ عدس به دلیل داشتن آهن، واسه رفع کم خونی و افزایش شیر مادران شیرده خوبه.

۸ـ عدس، لعاب داره و به خاطر همین مصرف اون واسه ناراحتیای روده ای پیشنهاد می شه.

۹- عدس رو در کنین و روی پوست ملتهب بذارین التهاب رو برطرف می کنه.

۱۰- واسه درمان زخمای دهن و گلو و دیفتری عدس رو پخته و آب اونو غرغره کنین.

۱۱- واسه تقویت معده و برطرف کردن گاز معده عدس پخته رو با سرکه بخورین.

۱۲- عدسها مثل دیگه حبوبات غنی از فیبرهای غذایی هستن چه از نوع قابل جذب و چه از نوع غیر قابل جذب. فیبرهای قابل جذب،یه ماده ژله مانندی در دستگاه گوارش ایجاد می کنن که دلیل دفع صفرا (شامل کلسترول ) می شه و اونو به خارج از بدن می بره.

۱۳- فیبر غیر قابل جذب عدس هم نه فقط کمک به افزایش مقدار مدفوع و جلوگیری از یبوست می کنه بلکه کمک به جلوگیری از بیماریای گوارشی مانند سندرم روده ای تحریک پذیر و التهاب روده ای هم می کنه.

۱۴- مصرف عدس در سلامتی قلب نقش به سزایی داره. این نقش نه فقط به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه به دلیل مقادیر قابل توجه ای از فولات ( Folate) و منیزم اون هستش.

۱۵- عدس به شما انرژی واسه سوزوندن میده در حالی که قندخون رو اثبات می کنه. فیبر قابل جذب علاوه بر اثرات به درد بخور روی سیستم گوارشی و قلب، به تنظیم مقدار قندخون هم کمک می کنه. اگه شما مقاومت به انسولین، کاهش قندخون یا دیابت دارین، گیاهان بُنشنی مثل عدس واسه تنظیم قند خون مؤثر هستن که انرژی پایداری رو باعث می شن.

۱۶- آش عدس با روغن بادام واسه دوران نقاهت بهترین غذاس.

۱۷- مصرف عدس مخصوصاً واسه خانمهایی که در سنین باروری و دوران بارداری هستن و در برابر کمبود آهن هستن، ایده خیلی خوبیه. یادتون نره که کمبود آهن باعث کم خونی می شه که واسه مادر خوب نیس چون نوزاد بعد از بدنیا اومدن از شیر مادر تغذیه می کنه.

۱۸- پماد در عدس با سرکه واسه رفع ترک دست و پا که به دلیل سرما عارض شده سودمنده.

۱۹- عدس رو میشه به عنوان مسهل هم مصرف کرد چون دارای لعاب زیادیه که در درمان ناراحتیای روده هم موثره.

۲۰- عدس پخته رو به عنوان مرهم واسه زخم هم میشه استفاده کرد.

۲۱- آرد عدس بوداده تشنگی رو قطع می کنه، معده رو نیرو می بخشه صفرا رو خاموش و هیجان خون رو فرو می نشاند و گرما رو خاموش می کنه.

: 21 خاصیتی که از عدس باید بدونیم

هفت گنج

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *