22 خاصیت شگفت انگیز موز برای درمان چاقی و زیبایی پوست و مو

: موز یکی از مفیدترین میوه هاس که مصرف منظم اون نه فقط باعث کاهش فشار خون، کاهش وزن و کلسترول خون می شه بلکه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدسرطانی قویه که واسه درمان سرطان و سلامت چشم و قلب به درد بخوره. موز هم اینکه منبع غنی پتاسیم و فیبر هم حساب می شه.

طبع موز گرم و تره.

: 22 خاصیت عجیب موز واسه درمان چاقی و زیبایی پوست و مو

خواص و فواید موز

فایده های درمانی و فواید موز

در این مقاله می خوایم به خواص و امتیازات بالقوه موز واسه سلامتی بدن و درمان شکلای جور واجور مریضی اشاره کنیم. با پرشین استار همراه باشین.

1- کاهش وزن و لاغری

تحقیقات انجام شده تا الان اثر مستقیم موز روی کاهش وزن رو ثابت نکرده ان اما موز دارای خواصیه که می تونه به طور غیرمستقیم به کاهش وزن کمک کنه. فیبر موجود در موزهای خام باعث ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها می شه.

2- سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در موز واسه بهبود هضم خیلی خوبه. نشاسته پایدار در معده هضم نمی شه و در روده به وسیله باکتریای به درد بخور تغذیه می شه و پکتین موجود در موز واسه پیشگیری از بروز سرطان روده خوبه.

جالبه بدونین هرچه موز رسیده تر شه، پکتین و نشاسته پایدار موجود در اون کم میشه.

3- آرامش گرفتگی عضلانی

موز به دلیل دارا بودن مقادیر بالای مواد معدنی و کربوهیدرات، یه غذای کامل واسه ورزشکاران هستش. مصرف موز باعث کاهش درد و گرفتگی عضلانی مربوط به تمرینات شدید می شه.

دردهای عضلانی بعد از انجام تمرینات ممکنه به دلیل کمبود منیزیم در رژیم غذایی باشه، منیزیم موجو در موز به آروم سازی و سنتز پروتئین کمک کرده و باعث افزایش حجم عضلات و کاهش دردهای عضلانی می شه.

واسه درمان دردهای عضلانی چای موز درست کنین! پوست موز رو گرفته و میوه اونو به مدت 7 تا 10 دقیقه در آب بجوشونین. این نوشیدنی رو قبل از خواب بخورین.

4- سلامت قلب

موز منبع غنی پتاسیم حساب می شه. پتاسیم از مواد معدنیه که واسه سلامت قلب مخصوصا تنظیم فشار خون بسیار حیاتیه. تحقیقات نشون میده آدمایی که مواد غذایی شامل پتاسیم مصرف می کنن، نسبت به بقیه کمتر دچار بیماریای قلبی می شن.

هم اینکه موز شامل مقادیر بالای منیزمه که واسه سلامت قلب خوبه.

5- خواص آنتی اکسیدانی

موز هم مانند همه میوه ها و سبزیجات، منبع عالی آنتی اکسیدان هستش. این آنتی اکسیدانا شامل دوپامین و کاتچینه که باعث کاهش دچار شدن به بیماریای قلبی و دژنراتیو می شن.

6- سلامت کلیه ها

پتاسیم موجود در موز باعث بهتر شدن کارکرد و سلامت کلیه ها می شه. آزمایشات انجام شده روی زنان نشون میده کسائی که در هفته 2 تا 3 موز مصرف می کنن 33 درصد کمتر از بقیه به مریضی کلیوی گرفتار می شن.

7- موز و دیابت

موز منبع غنی یه جور فیبر به نام پکتینه، موز خام هم اینکه شامل نشاسته پایداره که مانند فیبر محلول عمل می کنه، این دو عامل باعث تنظیم قند خون بعد از وعده های غذایی شده و عمل هضم رو از جا در آورد می کنه و اشتها رو کم می کنه.

موز خام هم اینکه دارای شاخص گلیسمی 30ه، به این معنا که مصرف موز باعث افزایش شدید قند خون نمی شه ( شاخص گلیسمی در موز رسیده حدود 60 هستش)

با این حال به افراد دیابتی پیشنهاد می شه از مصرف موز هنگام صبح دوری کرده و بعد از مصرف، قند خون خود رو کنترل کنن.

8- سم زدایی بدن

موز به دلیل دارا بودن پکتین، یه سم زدای طبیعی هستش. پکتین مانند یه ماده ژلاتینی به ترکیبات سمی موجود در خون چسبیده و از راه ادرار دفع می شه.

9- بهبود بینایی

موز شامل ویتامینای A و C هستش که هر دو آنتی اکسیدانای قوی واسه سلامت چشم و پوست هستن. بتاکاروتن ، ویتامین E و لوتئین موجود در موز هم باعث بهتر شدن بینایی و کاهش خطر دچار شدن به دژنراسیون ماکولا می شه.

10- درمان کم خونی

آهن موجود در موز باعث تقویت سیستم خون رسانی، افزایش انرژی و اکسیژن رسانی به سلولای بدن شده و کم خونی رو درمان می کنه. از اثرات غیر مستقیم آهن میشه به کاهش وزن اشاره کرد. وقتی که مقدار آهن بدن کم میشه، انرژی کم شده و بدن تلاش می کنه انرژی خود رو حفظ کنه، به خاطر همین متابولیسم رو کاهش داده و باعث بروز چاقی می شه.

11- ضدسرطان

دلفینیدین موجود در موز از آنتی اکسیدانای قویه که خواص ضد سرطانی داره و باعث کاهش رشد و افزایش سلولای سرطانی مخصوصا سرطان معده می شه.

12- تقویت استخوانا

با اینکه موز شامل مقادیر بالای کلسیم نیس (کمتر از یه درصد لازم روزانه) اما مصرف موز می تونه به جذب کلسیم در بدن کمک کرده و باعث تقویت استخوانا شه.

13- درمان اسهال و یبوست

فیبر موجود در موز باعث تحریک روده شده و به دفع مواد غذایی از راه روده کمک می کنه. از طرف دیگه تحقیقات نشون میده موز دارای پروبیوتیکه که ماده ای مغذی واسه رشد باکتریای به درد بخور در رودهه.

14- کاهش کلسترول بد خون

موز به دلیل دارا بودن فیتوسترول، باعث کاهش کلسترول بد خون می شه. هم اینکه ویتامین B6 موجود در موز تقریبا واسه همه چیز خوبه! از سلامت قلب گرفته تا سلامت دستگاه گوارش و کاهش کلسترول و تقویت سیستم ایمنی بدن.

15- درمان نفخ

پتاسیم موجود در موز واسه درمان نفخ خوبه. تحقیقات نشون میده زنائی که به مدت دو ماه ، دو بار در روز موز مصرف می کنن، 50 درصد کمتر از بقیه به نفخ گرفتار می شن.

16- بهبود خواب

مصرف موز به دلیل دارا بودن تریپتوفان، خاصیت آرامش دهندگی داشته و باعث تنظیم خواب و بهبود بی خوابی می شه.

17- کاهش استرس و اضطراب

تریپتوفان و نوراپی نفرین موجود در موز، در بدن به سروتونین تبدیل می شه که از مواد حیاتی مغز بوده و واسه درمان افسردگی، استرس،بی خوابی، خستگی و بهبود خلق و خو به درد بخوره.

18- درمان آسم

تحقیقات نشون میده کودکانی که روزانه یه عدد موز مصرف کنن 34 درصد کمتر از بقیه به آسم گرفتار می شن.

19- کاهش دردهای قاعدگی

پتاسیم موجود در موز باعث آروم سازی عضلات رحم می شه و دردهای قاعدگی رو کم می کنه.

20- درمان جای گزش پشه

موز به دلیل دارا بودن مواد قندی، می تونه باعث دفع مایع نیش پشه شده و التهاب اونو کم کنه.

21- کمک به ترک سیگار

با اینکه تا الان تحقیقات کمی در این مورد انجام شده اما بعضی منابع فکر می کنن مصرف موز می تونه در ترک سیگار اثر داشته باشه. مصرف دخانیات باعث افزایش سطح نیکوتین موجود در خون شده و این دلیلی واسه تمایل و اعتیاد آدما به سیگاره. پتاسیم و منیزیم موجود در موز باعث کاهش نیکوتین می شه.

22- کاهش تب

تعریق زیاد، اسهال و تهوع از علائم شایع تبه. این نشونه ها به دلیل کاهش سطح پتاسیم بدن ایجاد می شه. مصرف منظم موز تب رو کم می کنه.

فواید موز واسه بارداری

– منبع غنی اسید فولیک

– کاهش کم خونی

درمان یبوست

– پروتئین واسه تکمیل جنین

درمان تهوع

– به درد بخور واسه دوران شیردهی

خواص و امتیازات موز واسه پوست و مو

فواید موز واسه پوست و زیبایی

سفید کردن دندون: پتاسیم، منگنز و منیزیم موجود در پوست موز رسیده باعث سفید شدن دندون می شه.

به مدت چند دقیقه ، پوست موز رو از داخل روی دندونای خود مالیده و بعد از 10 دقیقه بشورید.

مرطوب کننده: موزبه دلیل دارا بودن ویتامین A مرطوب کننده طبیعی پوست هستش.

پوست صورت رو مرطوب کرده و موز رسیده رو روی صورت خود بمالید. از تماس موز با چشم جلوگیری کنین. حدود 20 تا 25 دقیقه بعد با آب گرم بشورید. اگه اندازه خشکی پوست تون شدیده، مقداری عسل به ماسک موز اضافه کنین.

نورانی کننده پوست: موز شامل مقادیر زیادی ویتامین C هستش که واسه حفظ جوونی و شفاف کردن پوست خوبه.

یه موز رسیده رو خرد کرده و مقداری شیر به اون اضافه کنین و خوب مخلوط کنین. اگه پوست خشکی دارین چند قطره روغن زیتون هم به اون اضافه و ماسک رو روی صورت و گردن خود بذارین. 20 دقیقه بعد اول با آب گرم و بعد با آب سرد بشورید.

رفع چین و چروک پوست: مواد مغذی موجود در موز واسه رفع چین و چروک و جوانسازی پوست خوبه.

واسه جفت و جور یه ماسک صورت ضدپیری یه آووکادو و یه عدد موز رو با هم مخلوط کرده و روی پوست خود بذارین. بعد از 20 دقیقه بشورید.

از دیگر امتیازات موز واسه پوست میشه به موارد زیر اشاره کرد:

نابود کردن پف چشم

لایه برداری پوست

درمان جوش و جوش

بهبود خارش و زگیل

فواید موز واسه مو

موز شامل اسید فولیکه که باعث درخشندگی موها شده و در حفظ رطوبت و سلامت مو خیلی خوبه.

ماسک نرم کننده مو: یه عدد موز رسیده رو با آووکادو مخلوط کرده و شیر نارگیل رو به اون اضافه کنین. ماسک رو به موهای خود مالیده و بعد از یه ربع بشورید.

ماسک براق کننده مو: موز رو با 1/4 فنجون روغن زیتون و یه عدد سفید تخم مرغ مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. بعد از یه ربع موهای خود رو با شامپو بشورید.

ماسک تقویت کننده مو: موز رسیده رو با ماست مخلوط کرده و اونو به پوست سر خود بمالید. بعد از یه ربع با آب سرد بشورید.

ماسک واسه موهای خشک: 1 عدد موز رسیده و 3 قاشق چایخوری عسل رو با هم مخلوط کرده و به موهای مرطوب بمالید. بعد از یه ربع با شامپو بشورید.

ماسک واسه موهای آسیب دیده: 1 عدد موز رو با چند قطره روغن بادام مخلوط کرده و روی موهای خود بمالید. بعد از یه ربع بشورید تا موهایی ابریشمی و براق داشته باشین.

ارزش غذایی موز

یه وعده موز حدود 126 گرمه و شامل مواد غذایی و معدنی زیره:

کالری: 110 گرم

کربوهیدرات: 30 گرم

پروتئین: 1 گرم

ویتامین B6: به مقدار 0.5 میلی گرم

ویتامین C: به مقدار 9 میلی گرم

ویتامین A: به مقدار 81 IU

منگنز : 0.3 میلی گرم

پتاسیم : 450 میلی گرم

فیبر : 3 گرم

پروتئین : 1 گرم

منیزیم : 34 میلی گرم

فولات : 25.0 میکروگرم

ریبوفلاوین : 0.1 میلی گرم

نیاسین : 0.8 میلی گرم

آهن : 0.3 میلی گرم

*مصرف پتاسیم پیشنهاد شده واسه بزرگسالان 4700 میلی گرم در روزه.

* موز در حالت عادی بدون چربی، کلسترول و سدیمه.

نکات باحال درباره موز

برخلاف بقیه میوه ها، بعد از چیدن موز از روی درخت، سرعت رسیدن اون کنه نمی شه و لازمه در دمای اتاق نگهداری شه.

هرچه دمای اتاق بیشتر باشه، سرعت رسیدن موز هم بیشتر می شه، اگه می خواین موز دیرتر برسه، اونو در دمای سردتر نگهداری کنین، با اینکه پوست اون تیره می شه اما گوشت اون سالم باقی می مونه.

سال 2008 یه رژیم غذایی ساده بسیار محبوب بود، به این صورت که صبحونه یه عدد موز با آب بخورین، ناهار به مقدار طبیعی و شام رو قبل از ساعت 8 بخورین!

مشکلات احتمالی و مضرات موز

– به دلیل بالا بودن مقدار پتاسیم در موز، اگه داروهای بتابلوکر ( مخصوص بیماریای قلبی) مصرف می کنین، از مصرف موز دوری کنین. داروهای بتابلوکر باعث افزایش سطح پتاسیم در خون می شن.

– مصرف زیادتر از اندازه موز به دلیل دارا بودن پتاسیم، می تونه واسه بیماران کلیوی مضر و حتی کشنده باشه.

– مصرف موز ممکنه علائم آلرژی از جمله خارش، کهییر و توره در دهن و گلو یا خس خس سینه شه.

– آدمایی که دچار سردردهای میگرنی هستن، روزانه بیشتر از نصف یه عدد موز مصرف نکنن.

– مصرف زیاد موز به دلیل داشتن فیبر، ممکنه باعث بروز گرفتگی معده و نفخ شه.

.

منبع : persian-star.org

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *