20 روش برای کنترل احساسات منفی

: 20 روش واسه کنترل احساسات منفی

 امروزه اضطراب و استرس در رفتارای بیشتر اعضای خونواده خیلی راحت میشه دید. این رفتارها به مرور باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی در مبتلایان می شن. واسه درمان اضطراب و ناراحتی و کنترل احساسات منفی راهنماییای خاص ای داریم بد نیس به اونا در ادامه این بخش نگاهی بندازین.
اگه بتونین مواقع اضطراب، قدم هاتون رو درست وردارین، مشکلی دارین، وگرنه اضطراب می تونه براتون دردسر درست کنه و شما رو گرفتار بیماریای زیادی کنه.

اضطراب درست مانند تعادل ظریف هنگام بندبازیه.اگه بتونین مواقع اضطراب، قدم هاتون رو درست وردارین، مشکلی دارین، وگرنه اضطراب می تونه براتون دردسر درست کنه و شما رو گرفتار بیماریای زیادی کنه.

وقتی اضطراب طولانی می شه، قدرت ذهنی تون رو گرفته و التهاب رو زیاد می کنه. درمانای خیلی از طب سوزنی گرفته تا مکملای دارویی به کمک افراد گرفتار به اضطراب طولانی اومده.

در ادامه مقاله، ۲۰ روش درمان اضطراب که از نظر علمی اثبات شدن، آورده شده.

۱- پیاده روی

احتیاجی نیس که محققان به شما بگن پیاده روی در طبیعت می تونه حال روحی تون رو خوب کنه و از احساسات منفی تون کم کنه.

با اینحال محققان دانشگاه میشیگان آمریکا عزمشونو جزم کردن این روش درمانی اضطراب رو اثبات کنن.

اونا پس از تحقیق به این نتیجه رسیدن که پیاده روی در طبیعت و حتی فقط نگاه کردن به مناظر جور واجور، مانند درختان و گیاهان، می تونه از حجم هومورن اضطراب (کورتیزول) کم کنه و حال روحی تون رو بهتر کنه.

۲- شنیدن موسیقی

اضطراب مانند یه قاتل عمل می کنه، اما موسیقی راک می تونه شما رو از شر اون برهاند. تازگیا به دنبال تحقیقی در دانشگاه کوئینزلند استرالیا، اثرات ذهنی موسیقیای پرسروصدا و انفجاری رو بررسی کردن و برخلاف انتظار فهمیدن که موسیقی متال سنگین می تونه احساساتی مثل خشم و ناراحتی رو کنترل و تنظیم کنه.

البته مجبور نیستین ساعتا به این نوع موسیقی گوش کنین، فقط ۱۰ دقیقه شنیدن اون، از اضطراب تون کم می کنه.

۳- حیوان خونگی

اگه اضطراب دست از سرتون برنمی داره، داشتن یه نوع حیوان خونگی کمک تون می کنه.

در واقع حیوانات دوست داشتنی باعث می شن ترشح هورمونای احساس خوب مانند، دوپامین، در بدن زیاد شه.

۴- ساعت صرف چای

محققان دانشگاه سیتی در لندن فهمیدن که هنگام مضطرب بودن، نوشیدن چای می تونه در بهبود علایم اضطراب تا ۴ درصد اثر داشته باشه.

چای پر از اسیدآمینه L-theanineه و این ماده موجب آرامش در بدن می شه.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین عمل دم کردن چای هم از اضطراب کم می کنه. درضمن اگه نمی تونین چای بخورین، شیر جانشین خوبیه.

۵- بازیای ویدیویی

بازیای ویدیویی ایده خوبیه. در بررسیای دو دانشجو از دانشگاه ویسکانسین آمریکا، مشخص شد که بازیای ویدیویی به سرعت می تونن از اضطراب فرد کم کنن.

هم اینکه در بررسی دیگه به وسیله محققان دانشگاه مک گیل کانادا، معلوم شد که بازیای ویدیویی می تونن با کم شدن ۱۷ درصدی هورمون اضطراب، کورتیزول، فرد رو آروم کنن.

۶- منحرف کردن ذهن خود

با اینکه اعتیاد به بازیای کامپیوتری، خود مشکل دیگه ایه اما بعضی بازیای کامپیوتری معمایی که مانند پازل هستن (مانند تتریس)، شدیدا از نظر چشمی، شما رو به کار می گیرن و به طور کل ذهن تون رو از موضوع اضطراب آور منحرف کرده و باعث آرامش تون می شن.

پس هر زمان به دلیلی دچار ناراحتی و اضطراب به وجود اومده به وسیله اون شدید، ذهن خود رو با این نوع بازیای کامپیوتری منحرف کنین.

۷- باکتریای به درد بخور

با اینکه خیلی از باکتریایی که وارد بدن مون می شن، ما رو به بیماریای جور واجور تهدید می کنن اما طبق بررسیای محققان ایرلند، مشخص شده که باکتریای به درد بخور (پروبیوتیکا) اثرات ضد اضطراب دارن و می تونن نگرانی رو تخفیف داده و در عین حال حافظه رو بهبود بخشن.

۸- یه فنجون قهوه

اگه تا الان از نوشیدنی قهوه داغ لذت می بردین، این عادت تون رو ترک نکنین. قهوه می تونه کاهنده اضطراب باشه.

تحقیقات یه تیم بین المللی از محققان روی موشا، نشون داده کافئین می تونه جلوی گیرنده های آدنوزین موجود در مغز رو گرفته و از عکس العمل در برابر موقعیتای اضطراب آور پیشگیری کنه.

پس واسه پیشگیری از اضطراب، قهوه گزینه خوبیه. البته مراقب باشین مصرف بیشتر از اندازه کافئین مضره و موجب خشم و عصبانیت می شه.

۹- سونا

مردمون اسکاندیناوی وقتی موضوع سلامت در میان باشه، روشای خوبی به کار می گیرن- ماهی می خورن، پیاده روی می کنن و در فصل سرما، به اسکی می پردازن.

اما بهترین عادت اونا، رفتن به سوناست. محققان فهمیدن که سونا رفتن می تونه تا حد خیلی از خطرات قلبی-عروقی و حملات قلبی به وجود اومده به وسیله اضطراب کم کنه.

پس رفتن به سونا رو به یکی از عادتای زندگی تون تبدیل کنین.

۱۰- خنده

چه کتابای طنز بخونین و چه فیلمای کمدی تماشا کنین، خندیدن می تونه کارکرد مغز رو در برابر اضطراب تقویت کنه.

در کوتاه مدت، خنده عکس العمل اضطرابی رو فعال کرده و بعد شما رو آروم می کنه.

در عین حال موجب رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن تون می شه و البته در دراز مدت، قهقهه، می تونه سیستم ایمنی بدن رو بهتر کنه.

۱۱- خلاقیت

محققان در آزمایشای خود فهمیدن که انجام دادن کاری خلاقانه، نه فقط کارکرد فرد در زندگی و محل کار اونو بهتر کنه، بلکه ذهن و جسم اونو بسیار آروم می کنه.

پس زدن گیتار یا طراحی کردن واسه مغز و در نتیجه درمان اضطراب خیلی خوبه.

۱۳- کمک به بقیه

با اینکه بیشتر ما به فکر مراقبت از خود و توجه به نیازای خود هستیم، اما توجه نشون دادن به بقیه، تاثیر بسیاری در بالا بردن روحیه مون داره.

محققان می گن کمک به دوستان، آشنایان و حتی غریبها، می تونه ذهن تون رو در برابر اضطرابای روزمره، حفظ کنه.

کمک کردن حتی در حد باز کردن در واسه یه همکار می تونه شما رو از اضطراب به وجود اومده به وسیله فشار کاری برهاند.

۱۴- شیر

کلسیم دوست دیرینه سلامت استخون های تونه اما بررسیا نشون داده که این مایع واسه درمان علایم سندرم اضطراب آور پیش قاعدگی موثره.

واقعا زنائی که روزانه چهار وعده شیر می خورن، اضطرابای به وجود اومده به وسیله این سندرم رو به نصف می رسونن.

۱۵- ظرف شستن

اگه روز سختی در محل کار داشتین، شستشو، حال تون رو خوب می کنه. البته به نظر می رسه ظرف شستن پس از ۵ تا ۹ ساعت کاری، چیزی مثل شکنجه س.

اما محققان فلوریدا اثبات کردن، شستن ظرف که کار فکری به حساب نمیاد، بهترین روش واسه رها کردن ذهن تون از اضطراب و بهبود مغزتونه.

در واقع حبابای مواد شوینده و آب می تونن از هورمونای اضطراب کم کنن.

۱۶- چربیای اشباع نشده

چربیای چند اشباع نشده مانند چربی موجود در آجیل، واسه سلامت بدن بسیار به درد بخور هستن.

محققان دانشگان ایالتی پن در آمریکا، پس از بررسی آجیل و روغناشون فهمیدن که مصرف آجیل، مخصوصا گردو، در روز اثر مثبتی روی کاهش فشار خون و هم اینکه اضطراب داره.

۱۷- دوست

معمولا افسردگی و اضطراب، تاثیری مشابه روی فرد می ذارن. اما فرق اونا در اینه که فرد دپرس گوشه گیر و منزوی می شه اما یه فرد مضطرب، اجتماعی تره.

محققان آلمانی در بررسیای خود در کمال تعجب به این نتیجه رسیدن که مردان مضطرب بیشتر از بقیه به دنبال ارتباطای اجتماعی هستن و پیدا کردن دوستای واقعی می تونه از هورمون اضطراب تا حد زیادی کم کنه.

۱۸- تمیز کردن خونه

ورزش می تونه از اضطراب کم کنه اما عرق ریختن هنگام تمیز کردن خونه نتیجه بسیار بهتری داره و می تونه حال روحی فرد رو خوب کرده و از اضطراب و افسردگی تا حد زیادی کم کنه.

محققان دانشگاه کالج لندن با بررسی ۲۰ هزار داوطلب، فهمیدن ورزش خطر دچار شدن به اضطراب رو کم می کنه اما انجام دادن کارای سخت خونه می تونه از دچار شدن به خطر اضطراب تا ۲۰درصد کم کنه.

در واقع مثلا ۲۰ دقیقه تمیز کردن خونه، واقعا ذهن تون رو هم تمیز می کنه.

۱۹- خلاص شدن از شبکه های اجتماعی

فیس بوک، شما رو از نظر اجتماعی فعال نگه می داره اما از نظر ذهنی، خلاف اون اتفاق می افته.

محققان موسسه تحقیق شادی کپنهاگ، دانمارک، در بررسیای خود فهمیدن که فقط یه هفته دوری از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک موجب خوشحال تر شدن فرد می شه.

هم اینکه اون کمتر عصبانی و دپرس هستش. علاوه بر اون، آدمایی که دایم در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک هستن، ۵۵ درصد بیشتر از بقیه به اضطراب گرفتار می شن.

پس حضورتون در این شبکه ها رو به کمترین حد ممکن برسونین.

۲۰- در آغوش گرفتن

علم تایید می کنه که در آغوش گرفت فرد مورد علاقه تون، با ترشح هورمون اکسی توسین– که اصطلاحا به هورمون در آغوش کشیدن معروفه- باعث شادی و احساس آرامش تون می شه.

اما محققان دانشگاه کالیفرنیا ایرواین می گن ماده شیمایی دیگری به نام آناندامید، هم هنگام در آغوش گرفتن فردی که دوست دارین، در بدن ترشح شده و تموم اضطرابای به وجود اومده به وسیله یه روز سخت و خسته کننده رو از بدن تون دور می کنه.

نوین ترین اخبار بخش سلامت رو در ایران استایل دنبال کنین

سلامت – پزشکی – دکتر – مریضی – درمان – قرص – نشونه ها – عوامل

.

منبع : iranstyle.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *