20 عادت درست غذائی برای بهار | تغذیه سالم

سایت زندگی آنلاین: خیلیا رسم دارن در شروع سال نو با خود عهد و پیمانایی واسه طول سال می بندن. چه بهتر که واسه روش تغذیه هم در شروع سال، عهده هایی ببندیم. پیشنهاد ما این بیست عادت خوب غذاییه.

 

 

20 عادت درست غذائی واسه بهار

روز رو با میوه شروع کنیم
صبحونه وعده مناسبی واسه جا دادن یه یا دو میوه در کنار نون و پنیره تا نیاز ما به بخشی از ویتامینا، آنتی اکسیدان ها و فیبر تأمین شه.

برنج مون رو آبکش نکنیم
آبکش کردن برنج به تصور اینکه نشاسته اون از بین میره اشتباهه، چون بیشتر از 80 درصد برنج رو نشاسته تشکیل میده و با آبکش کردن چیزی از اون از دست نمی ره.
این وسط فقط ویتامینای برنج هدر میره.

آب زیاد بخوریم
آب به درد بخور ترین نوشیدنیه و یه لیوان اون حتی یه کالری هم نداره. آب سموم بدن رو دفع می کنه و واسه تنظیم سوخت و ساز بدن خوبه.

قندهایمان رو ریز کنیم
حبه های قند امروزی که به صورت آماده و قالبی خریداری می کنیم، توانایی اونو دارن که به چهار حبه کوچیک تر تقسیم شن تا تعداد قندی که در طول روز می خوریم کم بشه.
بعضیا در طول روز ناخود اگاه 10 فنجون چای می خورن و بی توجه به اون، تعداد قند دریافتی شون به رقم سرسام بیاری می رسه.

با روغن جامد خداحافظی کنیم
روغنای جامد پر از اسیدهای چرب اشباع هستن که واسه قلب و عروق ما زیانبارند.
عروق رو تنگ می کنن و خطر حمله های قلبی رو زیاد می کنن.

چیپس نخوریم
چیپس حتی یه فایده تغذیه ای هم نداره که به اون دلخوش کنیم.
نشاسته، چربی ناجور و نمک، ارمغان نامیمون چیپس واسه بدنه.

بذاریم چای مون کمی خنک شه
چای داغ هم واسه حنجره خوب نیس و هم دلیل می شه ما قند زیادی با هر فنجون، یا استکان، یا لیوان چای بخوریم.

نون سفید استفاده نکنیم
نونا اگه سبوس دار باشن هم بهتر ما رو سیر می کنن و هم اینکه تا حدودی مانع جذب کلسترول می شن.
نونای سفید قندخون رو سریع بالا می برن و زمینه دچار شدن به مریضی دیابت رو آماده می کنن.

سیر و پیاز رو در برنامه غذایی مون بگنجانیم
هرچند سیر و پیاز ممکنه به ظاهر بد بو باشن، اما اتفاقاً خاصیت اونا به خاطر همون ترکیبات گوگردیه که بوی ناخوشایندی دارن.
مزمزه کردن کمی چای خشک، یا جویدن چند برگ جعفری می تونه از بوی بد دهن به وجود اومده به وسیله خوردن سیر و پیاز جلوگیری کنه.

هیچ وعده غذایی رو حذف نکنیم
با حذف یه وعده غذایی تمایل ما به وعده بعدی بیشتر می شه، ضمن این که با خوردن هله هوله ها، جای وعده نخورده رو با مواد غیر به درد بخور پر می کنیم.

نمکدانا رو در ویترین بذاریم
نمک به خاطر بالا بردن فشارخون و افزایش احتمال ایجاد بیماریای طولانی باید تا حد ممکن محدود شه.
می تونیم عادت کنیم که به خیار نمک نزنیم و غذای سفره رو کم نمک بخوریم.
به کار گیری آبلیمو و چاشنیای به درد بخور دیگه در این مورد به ما کمک می کنه.

گوجه فرنگی خور باشیم
گوجه فرنگی ضمن این که خواص خیلی از میوه ها رو در خود جا داده، کالری کمی هم داره.
جا دادن اون حتی در هر سه وعده غذایی خوبه چون دلیل افزایش جذب آهن از غذاهای گیاهی می شه.

با کالباس و سوسیس سرسنگین باشیم
کالباس و سوسیس شامل مواد افزودنی مخصوصا ترکیبات نیترات هستن که در بدن تبدیل به ماده سرطان زای نیتروزآمین می شن.
تلاش کنیم از اونا با احتمال خیلی کم استفاده کنیم.

ماهی بخوریم
اگه شب عید سبزی پلو با ماهی دارین نوش جون تون، ولی ماهی رو نباید سالی یه بار خورد باید هفته ای یک تا دو بار در برنامه غذایی مون بگنجانیم.
ماهیای پر از پروتئین در کنار چربیای به درد بخور، ید و حتی کلسیم به خاطر استخوانای ریزی هستن که بین طبخ ذوب می شن.
دیر شام نخوریم
فاصله بین شام تا هنگام خواب بهتره نزدیک به دو ساعت باشه.
این پیشنهاد نه بخاطر اون هستش که خیال کنیم ناهار چاق می کنه و شام چاق نمی کنه.
این پیشنهاد واسه اون هستش که خواب راحت و راحت ای داشته باشیم.

شیرینیای کوچیک بخریم
در ایام نوروز خوردن شیرینی زیاد، می تونه سلامتی ما رو به خطر بندازه.
هرچه شیرینیا کوچیک تر باشن طبیعتاً ضرر اونا هم کمتره.
ً شیرینیای بزرگ در پذیرایی نباید جایگاهی داشته باشن.

غذامون رو خوب بجویم
جویدن غذا دلیل می شه که هم از مزه غذا لذت بیشتری ببریم هم با غذایی کمتر، احساس سیری بیشتری داشته باشیم و هم اینکه لثه ها و دندون هامون سالم تر باشن.

از ماست کم چرب غافل نشیم
ماست می تونه علاوه بر تأمین کلسیم، پروتئین و بعضی ویتامینا به بهتر شدن شرایط میکروبی معده و روده کمک کنه.
ماست بعضی وقتا از شیر هم واسه بدن مفیدتره.

با نوشابه ها قهر کنیم
هرچند شروع سال، زمان آشتی ما هستش، اما بهتره با مزاحمان سلامتی مون قهر کنیم.
نوشابه های گاز دارو به دلیل داشتن قند زیاد، جلوگیری در جذب کلسیم و وابستگی که ایجاد می کنن زیان بیارن و مزاحم.

زیاد تعارف نکنیم و تعارف نشیم
در پذیراییا به میهمانان خود اصرار زیاد به خوردن نکنین.
خودتون هم تسلیم، مقهور و تسلیم میزبان نشید و شدیدا در برابر خوردنیای مضر از خودتون دفاع کنین!

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *