20 غذا که برای سلامتی شما بد هستند و باید از خوردن آنها اجتناب کنید | تغذیه سالم

اگه می خواین وزن از دست بدین و از بیماریای طولانی جلوگیری کنین شما باید از خوردن خیلی از مواد غذایی دوری کنین. اینجا لیستی از 20 غذا که کلا بسیار ناسالمه آورده می شه. در خیلی از موارد، بهترین انتخاب اینه که از مصرف اونا به طور کامل دوری شه در این مقاله، به جایگزینای سالم هر زمان که ممکن باشه اشاره شده.

 

1. نوشیدنی شیرین

قند اضافه شده تنها بدترین ماده در رژیمای غذایی مدرنه.
با این حال، بعضی منابع قندی بدتر از بقیه هستن و نوشیدنیای شیرین بطور مطلق بدترین هستن.
وقتی که مردم کالری شکر رو می خورن مغز اونا اونو مثل مواد غذایی ثبت نمی کنه.
به خاطر همین، مردم به طور خودکار با خوردن کمتر از غذاهای دیگه، جبران نمی کنن و شدیدا مقدار مصرف کالری خود رو زیاد می کنن.
شکر، وقتی که در مقادیر زیاد مصرف شه در بدن می تونه دلیل مقاومت به انسولین شده که شدیدا با مریضی کبد چرب غیر الکلی ربط داره هم اینکه با بیماریای جور واجور جدی، از جمله دیابت نوع 2 و بیماریای قلبی همراه س.
نوشیدنیای شیرین هم چاق کننده ترین عامل در رژیم غذایی مدرن هستن و نوشیدن اونا در مقدار زیاد می تونه دلیل افزایش چربی و چاقی شه.
جایگزینا: به جای اونا از آب، آب لیموناد، قهوه یا چای بخورین اگه شما اونا رو دوست ندارین اضافه کردن یه برش از لیمو به آب و یا آب لیموناد می تونه مقداری طعم اونو زیاد کنه.

2. مقدار زیاد پیتزا

پیتزا یکی از محبوب ترین غذاهای ناخواسته در دنیاس.
این تعجب آور نیس چون پیتزا طعم بسیار جذاب و فوق العاده مناسب داره.
مشکل اینه که خیلی از پیتزاهای تجاری و آماده به طور جدی از مواد تشکیل دهنده ناسالم ساخته شده.
خمیر از آرد گندم بسیار تصفیه شده ساخته شده و گوشت روی اونا معمولاً پردازش شده هم اینکه پیتزا کالری خیلی بالایی داره.
جایگزینا: بعضی از جاها از مواد تشکیل دهنده سالم واسه جفت و جور پیتزا استفاده می کنن پیتزا خونگی هم می تونه بسیار سالم باشه.

3. نون سفید

نون کلا از گندم، که شامل پروتئین گلوتنه ساخته شده.
به خاطر همین، همه نونای براساس گندم یه ایده بد واسه افراد دارای مریضی سلیاک یا حساسیت به گلوتنه.
با این حال، خیلی از نونای تجاری ناسالم هستن حتی واسه آدمایی که تحمل گلوتن دارن.
دلیل اینه که اکثریت نونا از گندم تصفیه شده که دارای مواد مغذی لازم (کالری خالی) پایین و منتهی به بالارفتن سریع قند خون می شه.
جایگزینا: واسه آدمایی که تحمل به گلوتن دارن نون ازکیال گزینه ای عالیه نون گندم کامل که شک نداشته باشینً بهتر یا ( کمتر بد ) از نون سفیده.

4. آب میوه زیاد

بیشتر فرض می کنن که آب میوه سالمه اما این یه اشتباهه.
خیلی از آب میوه ها در واقع مقداری آب قند با طعم میوه هستن.
درسته که آب میوه شامل بعضی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین  Cاست اما این در برابر مقدار خیلی از قند مایع داره.
در واقع، آب میوه شامل مقدار زیادی قند به اندازه یه نوشیدنی شیرین مانند ککی و یا پپسی و بعضی وقتا حتی بیشتره.
جایگزینا:  نشون داده شده بعضی از آب میوه مانند آب انار و آب زغال اخته با وجود قند دارای فایده های درمانی هستن.
با این حال، این چیزی نیس که شما هر روز واسه فرو نشاندن تشنگی بخورین به جای اون آب بخورین.

5. روغنای گیاهی صنعتی

در 100 سال گذشته، مردم مصرف خود رو از چربیای اضافه زیاد شدن.
با این حال، به طور کامل یه افزایش شدید در مصرف روغنای گیاهی تصفیه شده، مثل روغن سویا، روغن ذرت، روغن پنبه دانه و روغن کانولا هست.
این روغنا دارای اسیدهای چرب امگا 6 هستش که آدما هیچوقت در اینجور مقدار زیادی قبلاً مصرف نمی کردن.
خیلی از نگرانیای جدی با این روغنا هست اونا نبست به اکسیداسیون بسیار حساس هستن و باعث افزایش فشار اکسیداتیو در بدن می شن اونا هم اینکه با افزایش خطر دچار شدن به سرطان در رابطه هستن.
جایگزینا: از چربیای سالم مانند روغن نارگیل، کره، روغن زیتون یا روغن آووکادو به جای اونا استفاده کنین.

6. مارگارین ( کره گیاهی )

مارگارین یه جانشین سالم به جای کره استفاده می شه.
حالا خوبیش اینه، بیشتر مردم الان فهمیدن که این گفته غلطه
مارگارین شبه غذای بسیار پردازش شده که به دنبال طعم اون مانند کره مهندسی شده.
پس با مواد مصنوعی بارگذاری می شه و معمولاً با روغنای گیاهی صنعتی هیدروژنه شدن تا اونا بیشتر جامد شن این به طور زیادی دلیل افزایش چربی ترانس می شه.
جایگزینا: از کره واقعی به جای اون، ً از گاو علف خوار استفاده کنین.

7. شیرینی، کلوچه و کیک

بیشتر شیرینیا، کلوچه و کیک بسیار ناسالم هستن.
اونا کلا با شکر تصفیه شده، آرد گندم تصفیه شده و چربیای اضافه شده که بیشتر چربیای نگران کننده ناسالم کوتاه )با چربی ترانس بالا(  هستن ساخته شدن.
اینا خوشمزه و واقعا بعضی از بدترین چیزایی هستن که شما می تونین به بدن خود وارد کنین تقریباً مواد مغذی لازم هیچ، اما پر از کالری و مواد ناسالم هستن.

8. سیب زمینی سرخ شده فرانسوی و چیپس سیب زمینی

در کل، سیب زمینی سفید بسیار سالم هستن.
با این حال، این رو نمیشه در مورد اجناس ساخته شده از اونا مانند سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی گفت.
این غذاها در کالری بسیار بالا هستن و واسه خوردن در مقادیر زیادتر از اندازه آسون هستن. تحقیقات زیاد رابطه مصرف سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی رو با زیاد شدن وزن نشون میده.
این غذاها هم ممکنه شامل مقادیر خیلی از اکریلامیدها، مواد سرطان زای ایجاد شده در موقع سرخ کردن و یا بو دادن سیب زمینی هستن.
جایگزینا: از سیب زمینی آب پز استفاده کنین اگه شما نیاز به خوردن چیزی ترد به جای چیپس سیب زمینی دارین تلاش کنین از هویج یا آجیل استفاده کنین.

9. غذاهای کم ارزش بدون گلوتن

براساس یه نظرسنجی حدود یه سوم از مردم در آمریکا به طور جدی در تلاش واسه جلوگیری از مصرف گلوتن هستن،
مشکل خیلی از رژیمای غذایی بدون گلوتن، اینه که مردم غذاهای شامل گلوتن رو با غذاهای آشغال بدون گلوتن جانشین می کنن.
این اجناس بدون گلوتن، بیشتر دارای مقدار زیادی شکر، روغن ناسالم و غلات تصفیه شده مانند ( نشاسته ذرت یا نشاسته تاپیوکا ) هستن این نشاسته تصفیه شده منتهی به بالا رفتن سریع قند خون شده و مواد مغذی لازم بسیار پایینی داره.
جایگزینا: غذاهای در حالت عادی بدون گلوتن، مانند گیاهان فرآوری نشده و غذاهای حیوونی رو انتخاب کنین.

10. نکتار آگاو

نکتار آگاو شیرین کننده است که بیشتر با عنوان غذای سالم به بازار عرضه شده.
با این حال، نکتار آگاو به عنوان غذای سالم، مانند اون چیزی که بعضی از مردم فکر می کنن نیس این یه شیرین کننده بسیار تصفیه شده که فروکتوز بسیار بالا داره.
مقدار زیاد فروکتوز اضافه شده با شیرین کننده ها می تونه به طور کامل واسه سلامتی خطرناک باشه.
حقیقت اینه، آگاو حتی نسبت به بقیه قندها فروکتوز بالاتری داره.
قند شامل 50٪ فروکتوز و شربت ذرت با فروکتوز بالا در حدود 55٪ و شهد آگاو  85٪ فروکتوز داره.
جایگزینا: استویا و اریتریتول سالم، طبیعی و بدون کالری هستن.

11. ماست کم چرب

ماست می تونه فوق العاده سالم باشه.
بدیش اینه، بیشتر ماستای کم چرب واسه شما بسیار بد هستن.
اونا بیشتر چربی پایینی دارن و پر از قند واسه دادن طعم به جای چربی هستن.
به عبارت ساده، ماست سالمه اما چربی طبیعی لبنیات ورداشته شده و با چیز بسیار بدتر جانشین شده.
علاوه بر این، خیلی از ماستا در واقع شامل باکتری پروبیوتیک نمی باشن و به کلا اعتقاده که اونا بیشتر پس از تخمیر پاستوریزه شده و تموم باکتریا کشته می شن.
جایگزینا: به طور منظم، ماست پر چرب شامل پروبیوتیک رو انتخاب کنین اگه شما می تونین ماست گاو علف خوار رو انتخاب کنین.

12. غذاهای اشغال با کربوهیدرات پایین

رژیمای غذایی کم کربوهیدرات این روزا و واسه چند دهه بسیار محبوب بودن.
مقدار خیلی از غذاهای واقعی که شما می تونین تو یه رژیم غذایی کم کربوهیدرات بخورین اکثراً بسیار سالم هستن.
با این حال، این غلطه که فراوردهای پردازش شده کم کربوهیدرات مانند میله آب نبات کم کربوهیدرات، جانشین وعده غذایی شه.
کلا غذاهای بسیار فرآوری شده دارای تغذیه واقعی بسیار کمی هستن و فقط یه دسته از مواد تشکیل دهنده مصنوعی هستن که با هم مخلوط شده و پس از اون به عنوان غذا به فروش می رسه.
جایگزینا: اگه شما روی یه رژیم غذایی کم کربوهیدرات هستین از غذاهایی که در حالت عادی کربوهیدرات پایین دارن مصرف کنین و  مواد غذایی کم کربوهیدرات آشغال هنوزم آشغال هستن.

13. بستنی

بستنی یکی از خوشمزه ترین غذاها در این سیاره س.
بدیش اینه، اونم یکی از ناسالمترینه چون بیشتر بستنیای تجاری با شکر همراه س.
بستنی هم در کالری بالا هستش و به آسونی می تونیم مقادیر زیادتر از اندازه بخوریم. خوردن اون به عنوان دسر حتی بدتره چون شما اونو اضافه تر از کالری کلی مصرف می کنین.
جایگزینا: این امکان هست تا بستنی رو با به کار گیری مواد سالم و بطور زیادی با قند کمتر ( یا هیچ ) جفت و جور کنین.

14. میله آب نبات

میله آب نبات فوق العاده ناسالمه
اونا در قند، آرد گندم تصفیه شده و چربیای پردازش شده بالا هستن. اونا هم اینکه مواد مغذی لازم بسیار کمی دارن.
غذاهای فراوری شده مانند شکلات کلا فوق العاده خوشمزه طراحی شده ( تا شما بیشتر بخورین )، و طوری طراحی شدن که خوردن اونا سریع و بسیار آسونه.
آب نبات ممکنه باعث طعم خوب و مقداری سیری کوتاه مدت در شما شده، اما شما دوباره به سرعت گرسنه میشین.
جایگزینا: به جای اون یه تیکه میوه یا یه تیکه از شکلات تیره واقعی با کاکائوی بالا بخورین.

15. گوشت فراوری شده

گوشت فرآوری نشده می تونه سالم و مغذی باشن اما این واسه گوشت فراوری شده غلطه.
تحقیقات نشون میده که آدمایی که گوشت فراوری شده می خورن بیشتر در خطر خیلی از بیماریای جدی، از جمله سرطان روده بزرگ، دیابت نوع 2 و بیماریای قلبی هستن.

16. پنیر فرآوری شده

پنیر طبیعی، سالمه.
پنیر با مواد مغذی همراه س و یه تیکه پنیر شامل تموم مواد مغذی همون یه شیشه کامل شیره.
با این حال، پنیر پردازش شده مشابه پنیر واقعی نیس.
پنیر سالمه اما پنیر فرآوری شده سالم نیس برچسب پنیر رو بخونین تا مطمئن شید پنیری که شما می خورید پنیر واقعیه.
جانشین: به جای اون پنیر واقعی بخورین.

17. وعده های غذایی زیاد فست فود

بیشتر مواد غذایی با تولید انبوه و بسیار مهندسی شده ارزش غذایی بسیار کمی دارن.
این غذاها بیشتر بسیار ارزون هستن اما یادتون باشه که مواد غذایی آشغال هزینهاتون رو دو برابر می کنه.

18. نوشیدن قهوه با کالری بالا

در واقع قهوه بسیار سالم و پر از آنتی اکسیدانه
تحقیقات نشون میده که قهوه خورها در خطر پایین تر بیماریای جدی مانند دیابت نوع 2 و پارکینسون هستن.
بدیش اینه، مسائلی هست که بعضی وقتا قهوه رو به نوشیدنی فوق العاده مضر تبدیل می کنه.
اگه قهوه شما خامه مصنوعی و شکر داره بعد اون واسه شما خوب نیس.

19. هر چیزی که شکر بالا، غلات تصفیه شده و روغنای گیاهی داره

یکی از مهم ترین کارا که شما واسه غذا خوردن سالم می تونین انجام بدین خوندن برچسب مواد غذاییه.
دوری ( و یا به کمترین حد ممکن رسوندن ) غذاهایی که شامل:
شکر اضافه شده ( شربت ذرت با فروکتوز بالا ).
غلات تصفیه شده مانند ( آرد سفید ).
روغنای گیاهی صنعتی.
چربیای ترانس مصنوعی.
اینا بعضی از ناسالمترین و عادی ترین مواد تشکیل دهنده در رژیم غذایی مدرن هستن.
اهمیت خوندن برچسب نمی تونه بزرگ نمایی آمیز باشه و این واسه تموم مواد غذایی، حتی به اصطلاح غذاهای سلام هم مهمه.

20. غذاهای بسیار، فراوری شده

تا کنون آسونترین راه واسه غذا خوردن سالم و از دست دادن وزن، جلوگیری از غذاهای فراوری شده به اندازه ممکنه.
به عبارت ساده، اگه به نظر می رسه اون غذا تو یه کارخانه ساخته شده بعد اون شایدً واسه شما بده.
یه قانون خوب رو یادتون باشه که مواد غذایی واقعی مواد تشکیل دهنده اون هستش.

مطالب در رابطه

  • خوردن غذاهای فراوری شده
  • به چه دلیل نوشابه های شیرین واسه سلامتی شما بده

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *