20 فرمان تغذیه در ماه رمضان | تغذیه سالم

خیلی از افراد با اینکه در ماه رمضان روزه می گیرن اما بازم در این ماه دچار اضافه وزن می شن،دلیل در چیه؟

*هنگام افطار از شروع کردن تغذیه با آب سرد،نوشابه و مانند اینا جدا دوری کنین.به جای آب سرد کمی آب گرم یا چای بخورین.

*افطار رو با خوردن خرما،کشمش،عسل و به طور کلی با یه قند طبیعی شروع کنین.اینطوری اشتها کنترل می شه و زیاده خوری کم تر پیش میاد.

* خوردن چای شیرین کم رنگ،شیر گرم،فرنی و حلیم کم روغن در شروع افطار مناسبه.

*خوردن نون و پنیر و سبزی (ضدعفونی شده) یا نون و پنیر و مغز گردو پیشنهاد می شه.

*سبزی رو در افطار بخورین.چون که خوردن سبزی در سحری ممکنه منتهی به تشنگی در طول روز بشه.

*از آشامیدن آب فراوون در وسط غذا دوری کنین.آب در وسط غذا دلیل رقیق شدن شیره گوارشی و مشکل در هضم می شه.

* در زمان بین افطار تا سحر،البته با رعایت فاصله با غذا،آب کافی بخورین.

*حتما واسه صرف سحری،کمی زودتر از خواب بلند شین تا هم ضمن به کار گیری برکات الهی ساعات سحر و مناجات با خدا،بدون عجله و با آرامش خاطر سحری بخورین.حتی اگه میل به خوردن غذا در سحر ندارین،آب،چای،شیر و مانند اینا رو یادتون نره.

* از خوردن تنقلات فراوون دوری کنین.

*حتما در غذای افطار و به خصوص سحر میوه بخورین.علاوه بر میوه جات فصل،از خیسانده برگه آلو،زردآلو،انجیر و مانند اینا هم میشه به عنوان میوه استفاده کرد.گوجه فرنگی هم می تونه نقش میوه رو داشته باشه.

*اگه در ماه رمضان دچار یبوست میشین علاوه بر میوه از خورشای ملین مثل خورش آلو و خورشای سبزی دار بیشتر استفاده کنین.

* در طول زمان امساک (روزه) از رفتن به حموم داغ،خون دادن و کارایی که موجب ضعف و بی حالی می شه دوری کنین.

*معده خالی موقع افطار تحمل غذای سنگین رو نداره،پس خوردن غذاهای آسون الهضم و تقریبا نرم واسه افطار مناسب تره.

* اگه تخم مرغ میل می کنین در درجه اول به صورت آب پز سفت و در درجه دوم به صورت نیم بند (به شرطی که سفیده اون منعقد شده باشه و زرده کمی حالت سفتی به خود گرفته باشه) بخورین.تخم مرغ نیمرو زیان بخش بوده و هم اینکه دیر هضم تر از تخم مرغ آب پزه.

* سالاد (بدون پیاز) مکمل خوبی واسه غذاها در ماه مبارک رمضانه.

* بادمجان،فلفل و بقیه اودیه ها بعضی وقتا موجب احساس تشنگی در طول روز می شه.


* آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد واسه معده خالی زیان بخشه.

*اگه به اقتضای فصل گرما یا فعالیتای بدنی،در طول روزه داری زیاد عرق کردین،نمک از دست رفته به وسیله عرق رو به صورتای جور واجور در افطار و سحر جبران کنین.

*از تغییرات شدید در عادات غذایی و خوردن غذاهای نامانوس یا غذاهایی که واسه شما ناراحتی به وجود می آورد دست کم در ماه رمضان دوری کنین.

* کله پاچه،سیرابی و شیردان موجب تشنگی زیاد می شه.پس بهتره میل نکنین ولی اگه دوست دارین بخورین به صورت کم آب،کم نمک و اونم در افطار بخورین

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *