20 مهر روز جهانی آرتروز | تغذیه سالم

آکایران :تغذیه و آرتروز

٢٠ مهر مصادفه با روز جهانی آرتروز. یکی از عادی ترین بیماریای مفصلی که مشکلاتی رو به فرد تحمیل می کنه.

نوشین راهدار – زیر نظر دکتر فریده دهقان منشادی

20 مهر روز جهانی آرتروز

خیلی از افراد مهم رژیم غذایی مناسب در بیماریایی مانند بالا بودن فشار خون و دیابت آشنا هستن. اما سؤال اینه که تغذیه در بهتر شدن وضعیت مبتلایان به آرتروز چه نقشی داره؟

بهترین تقسیم بندی بشقاب غذا واسه سالم زیستن

کلا بدن به 5 گروه ماده غذایی احتیاج داره: سبزیجات و میوه های تازه (فیبرها)، پروتئین، کربوهیدرات، لبنیات، غلات و نشاسته که درزمان روز باید مصرف شن. در قدم اول بهتره بیاموزیم تا بشقابای خود رو به روش 2-1-1 تقسیم کنیم یعنی 4/2 سبزیجات، 2/1 پروتئین، 2/1 کربوهیدرات. این تقسیم بندی یکی از اصول سالم زیستن است.

کاهش مشکلات آرتروز به کمک مواد غذایی

آدمایی که آرتروز دارن بیشتر در برابر پوکی استخون، کم خونی، خستگی زودرس، ورم و التهاب هستن. با روش درست تغذیه میشه از بروز این مریضی تا حدی پیشگیری کرده و هم اینکه مشکلات اونو کم کرد. از بین مواد غذایی به درد بخور واسه این دسته بیماران میشه به سبزیجات، گوشت قرمز، حبوبات و تخم مرغ اشاره کرد که جذب آهن رو زیاد می کنن و از کم خونی و خستگی زودرس جلوگیری می کنن. البته نباید در مصرف گوشت قرمز زیاده روی کرد چون باعث التهاب می شه.

رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مرغ، ماهی، سبزیجات تازه (5 روز در هفته)، روغن زیتون، غلات و حبوبات و به مقدار کمتر گوشت قرمزه واسه کنترل بهتر وزن و هم اینکه واسه بهبود آرتروز مؤثره

مسئله مهم دیگه اندازه کلسیم بدنه. این افراد باید با افزایش ذخیره کلسیم بدن، احتمال گرفتار شدن به پوکی استخون رو کم کنن. مصرف لبنیات کم چرب مثل شیر و ماست کم چرب، نوشیدنیای سویادار، ماهی ساردین و پیلکارد که پر از کلسیم هستن واسه تقویت و افزایش استواری استخوانا و پیشگیری از دچار شدن به پوکی استخون پیشنهاد می شن.

کاهش وزن واسه بهبود آرتروز

کاهش وزن به دلیل کاهش فشار روی مفاصل بسیار در روند بهبود مریضی مؤثره. رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل مرغ، ماهی، سبزیجات تازه (5 روز در هفته)، روغن زیتون، غلات و حبوبات و به مقدار کمتر گوشت قرمزه واسه کنترل بهتر وزن و هم اینکه واسه بهبود آرتروز مؤثره. امروزه پیشنهاد زیادی واسه جانشین کردن چربیای اشباع شده با چربیای امگا 3 می شه. ماهی ساردین، سالمون، بعضی از نونا و تخم مرغا (مخصوصا تخم مرغای غنی شده) پر از امگا 3ا هستن که واسه کاهش خشکی صبحگاهی مفاصل و مقابله با التهاب مؤثر عمل میکنن.

اثر ویتامینا در کاهش سرعت پیشرفت آرتروز

ویتامینا، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها از پیشرفت مریضی آرتروز جلوگیری می کنن. به خصوص ویتامین D، C و E.

گلوکزآمین هم ماده ایه که به طور طبیعی در بدن هست. اما در افراد گرفتار به آرتروز به صورت خارجی (قرص) مصرف می شه و می گن که این قرصا علائم درد و التهاب رو تا حدودی کاهش میدن.

حرف آخر

حرف آخر اینکه درد و التهاب مفاصل در آرتروز دلیل بی میلی مبتلایان به انجام ورزش می شه و این در حالیه که ورزش و تغذیه در کنار هم روند بهبود رو زیاد می کنن.
 

مواد غذایی ضد روماتیسم مفصلی

روماتیسم: راه چاره در تغذیه مناسب

روماتیسم: راه چاره در تغذیه مناسب

درمان بیماریای ام اس، آرتروز و…

درمان بیماریای ام اس، آرتروز و رماتیسم با طب سنتی

مبتلایان به آرتریت، احتیاط کنین

مبتلایان به آرتریت، احتیاط کنین

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *